ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΟΧΩΝ ΣΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ & ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥΣ
Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και κυρίως η κοινωνική δικαιοσύνη επιβάλει την φορολόγηση της αξίας των δωρεάν μετοχών, την ενσωμάτωση τους στο φορολογητέο εισόδημα όταν πωλούνται από τους δωρολήπτες και την φορολόγηση τους στην βάση της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος.
Οι έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους λέει το άρθρο 4 του Συντάγματος, κάτι που καταστρατηγείται πλήρως όταν ορισμένα εισοδήματα από την μισθωτή εργασία δεν συμπεριλαμβάνονται στο συνολικό φορολογητέο εισόδημα.
Σύμφωνα με τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος Ν 4172/2013, άρθρο 14‘ η παροχή σε είδος με τη μορφή μετοχών που λαμβάνει ένας εργαζόμενος……..στο πλαίσιο προγραμμάτων δωρεάν διάθεσης μετοχών…….. δεν συμπεριλαμβάνεται στο φορολογητέο εισόδημα από μισθωτή εργασία.
Κάθε νόμος έχει την σκοπιμότητα του, όμως ανεξάρτητα εάν κάποιοι είναι προϊόντα πιέσεων, τι πρέπει να γίνει όταν κάποιες διαστάσεις τους καταστρατηγούνται πλήρως σε σημείο που ζημιώνουν το κοινό καλό και παράλληλα μεταβιβάζουν βάρη σε άλλα τμήματα του κοινωνικού συνόλου;
Τι πρέπει να γίνει όταν το μεγαλύτερο τμήμα του εισοδήματος από μισθωτή εργασία χορηγείται σε μετοχές και δεν συμπεριλαμβάνεται στο φορολογητέο εισόδημα;
Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν όταν κατά μέσο όρο ,πάνω από το 60% του ετήσιου εισοδήματος των CEO των εγχώριων τραπεζών διαμορφώνεται από τις λεγόμενες μεταβλητές αποδοχές, ήτοι από την χορήγηση δωρεάν μετοχών;
Η επαναγορά ιδίων μετοχών από τις εισηγμένες εταιρείες έγινε δυνατή στα μέσα της δεκαετίας του ‘90 σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού της εγχώριας χρηματιστηριακής αγοράς.
Συνήθως γίνεται για τέσσερις λόγους α. για την στήριξη της μετοχής β.για διανομή σε εργαζόμενους, μετόχους, εταίρους γ. για ακύρωση κυκλοφορούντων μετοχών δ. για την επίτευξη κέρδους.
Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν όταν υπάρχει μέσω τέτοιων πρακτικών σαφή στρέβλωση του πνεύματος του νόμου και κατεπέκταση αλλοίωση των αποτελεσμάτων χρήσεως όσων οργανισμών χρησιμοποιούν την διανομή δωρεάν μετοχών;
Στην Ελλάδα είμαστε πάντα ή του ύψους ή του βάθους, έτσι αναφορικά με τις συστημικές τράπεζες και τις αμοιβές των διοικήσεων τους υπήρξε πλήρη απαγόρευση των μεταβλητών αμοιβών, δηλαδή των bonus, των δωρεάν μετοχών, κτλ κατά την περίοδο 2008-2022, δηλαδή για 14 χρόνια, η οποία αναιρέθηκε όταν τα κόκκινα δάνεια έπεσαν κάτω από το 10% επί των συνολικών χορηγήσεων, κάτι που είδαμε κατά την χρήση του 2023.
Δικαίως διότι ήταν η περίοδος που οι τράπεζες βίωναν την διαδικασία των ανακεφαλαιοποίησεων και της γενικότερης στήριξης με χρήματα των φορολογούμενων.
Η άρση οδήγησε στο άλλο άκρο όπου οι μεταβλητές αποδοχές έφθασαν κατά την χρήση του 2024 στο επίπεδο άνω του 60% και είναι εκτός του φορολογητέου εισοδήματος.
Μετά την περίοδο της άρσης απαγόρευσης τόσο οι σταθερές αποδοχές όσο και οι μεταβλητές εκτοξεύτηκαν, κάτι που μπορεί να χτυπά άσχημα στο μέσο Έλληνα εργαζόμενο και τον μακροχρόνια άνεργο πλην όμως εφόσον γίνεται με την έγκριση των οργάνων των τραπεζών είναι αποδεκτό και νόμιμο.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία των εκθέσεων αποδοχών οι 4 CEOs είχαν το 2022 μικτές αποδοχές 1.677 εκατ. ευρώ.
Από αυτές τα 1.484 εκατ. ευρώ αποτελούσαν σταθερές αμοιβές ενώ τα υπόλοιπα αφορούσαν μεταβλητές και εταιρικές παροχές.
Στη χρήση του 2023 οι μισθοί αυξήθηκαν στα 2.153 εκατ. ευρώ, ενώ στα 2.324 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε η συνολική αποτίμηση των μεταβλητών αποδοχών, όπου μαζί και με τις εταιρικές αποδοχές ,οι συνολικές αμοιβές έφτασαν στα 5.203 εκατ. ευρώ.
Αύξηση 210% σε ετήσια βάση.
Το 2024 οι συνολικές αποδοχές αυξήθηκαν περαιτέρω κατά 45,4% φθάνοντας τα 7.566 εκατ. ευρώ, ενώ τα bonus έφτασαν στα 3.891 εκατ. ευρώ και οι μισθοί στα 2.773 εκατ. ευρώ.
Το ύψος των αποδοχών δεν μας αφορά εφόσον ‘στηρίζεται σε βιώσιμα μεγέθη’, όμως αφήνοντας στην άκρη το ηθικό σκέλος και το ύψος των αμοιβών και των ετησίων αυξήσεων τους , υπάρχουν τρία στοιχεία που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη.
Καταρχάς της δωρεάν διανομής μετοχών έχει προηγηθεί η αγορά ιδίων μετοχών με την χρησιμοποίηση πόρων από την υφιστάμενη ρευστότητα η οποία μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμη στο μέλλον , αφού συνήθως αυτή η ρευστότητα αναπληρώνεται από δανεισμό , κυρίως μέσω της έκδοσης ομολόγων που έχει κόστος.
Μπορεί οι συνθήκες ρευστότητας των ελληνικών τραπεζικών ομίλων να βελτιώθηκαν περαιτέρω το 2024 όμως η βελτίωση αυτή οφείλεται στην ενίσχυση των καταθέσεων στην Ελλάδα, την επέκταση των διεθνών δραστηριοτήτων των τραπεζών, κυρίως στην Κύπρο, και την έκδοση ομολογιών στις διεθνείς κεφαλαιαγορές.
Το καθαρό επιτοκιακό περιθώριο (καθαρά έσοδα από τόκους δια του ενεργητικού) το 2024 διαμορφώθηκε στο 2,6% ελαφρά μειωμένο έναντι του 2,7% του 2023 και έναντι 1,6% του μέσου όρου της ευρωπαϊκής τραπεζικής ένωσης.
Παρά την αύξηση των εσόδων από τόκους κατά 14,6% στα 16,3 δις € το 2024 , το καθαρό επιτοκιακό περιθώριο δεν έπεσε αισθητά όπως θα έπρεπε λόγω των γενικότερων συγκυριών και αυτό λόγω του αυξημένου κόστος χρηματοδότησης από την έκδοση ομολόγων δεδομένου ότι τα έξοδα τόκων έφτασαν κατά το 2024 στα 7,2 δις € αυξημένα κατά 27,8% .
Με απλά λόγια η αγορά ιδίων μετοχών που διανέμονται δωρεάν γίνεται από την υφιστάμενη ρευστότητα η οποία αναπληρώνεται από την έκδοση ομολόγων με υψηλά επιτόκια κάτι που κρατά το ισοζύγιο των επιτοκίων σε υψηλά επίπεδα με τις ανάλογες επιβαρύνσεις για καταθέτες και δανειζόμενους.
Δεύτερον, η αλλοίωση των αποτελεσμάτων χρήσεων συνεχίζεται και στον δείκτη των λειτουργικών εξόδων από την μη σωστή αποτύπωση των διοικητικών εξόδων και των δαπανών προσωπικού.
Κατά το 2024 οι διοικητικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 5,4% έναντι του 2023 και από τα 1,3 δις € έφτασαν τα 1,4 δις €, οι δαπάνες προσωπικού αυξήθηκαν το 2024 έναντι του 2023 κατά 13,3% και καταγράφηκαν στα 2,2 δις €, ενώ συνολικά οι λειτουργικές δαπάνες παρουσίασαν αύξηση κατά το 2024 της τάξεως του 9,7% και από τα 3,9 δις € του 2023 έφτασαν τα 4,28 δις €.
Εάν η αξία των δωρεάν μετοχών αποτυπώνονταν ως εισόδημα από την μισθωτή εργασία τότε οι αυξήσεις που προαναφέραμε θα ήταν εντυπωσιακά αυξημένες και η εικόνα των λειτουργικών εξόδων σαφέστατα δραματική.
Τρίτον , το ιδεολόγημα πίσω από την εκτόξευση των σταθερών και μεταβλητών αποδοχών κατά την τελευταία τριετία για τους επικεφαλείς των εγχώριων συστημικών τραπεζών εδράζεται στην σταδιακή προσέγγιση των αποδοχών που απολαμβάνουν με εκείνες των πιστωτικών ιδρυμάτων του εξωτερικού.
Το αφήγημα παραλείπει όμως να αναφέρει ότι οι τράπεζες του εξωτερικού δεν χρωστούν στις χώρες τους από εγγυήσεις τύπου ΗΡΑΚΛΗΣ ενώ πληρώνουν φόρους και δεν κρύβονται πίσω από αναβαλλόμενες φορολογικές υπεκφυγές.
Εν κατακλείδι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και κυρίως η κοινωνική δικαιοσύνη επιβάλει την φορολόγηση της αξίας των δωρεάν μετοχών, την ενσωμάτωση τους στο φορολογητέο εισόδημα όταν πωλούνται από τους δωρολήπτες και την φορολόγηση τους στην βάση της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος.
ΛΕΚΚΑΣ ΣΑΡΑΝΤΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου